onsdag den 24. november 2010

Thanks not-so-giving

-af Anne-Sofie Hein
 

Gennem mange år har jeg hver november ærget mig sådan over, at jeg ikke havde tid til at svinge en komplet thanksgiving middag sammen. Ikke fordi jeg er vanvittig tosset med kalkun, men fordi det er sådan et dekadent og overdådigt måltid med så meget tilbehør, stuffing og tærter med søde kartofler osv.


Det lyder som en Sisyfos middag og jeg har derfor researchet og lavet excel ark i vildskab gennem de sidste par uger, da jeg ENDELIG havde tiden og endda havde fået overtalt en intetanende tidligere kollega til fortære kalkunen med mig og kæresten.

Men så nemt er det ikke at skabe en original Thanksgiving middag i Danmark viser det sig. Jeg havde først undersøgt kalkun priserne hos min lokale slagter og blevet enig med mig selv om, at hans kalkuner var alt for store og dyre til kun 3 personer. Jeg regnede derfor med, at jeg kunne finde en mindre af slagsen i et almindeligt supermarked. Hvis dette glippede, havde jeg en plan B parat - at stuffe et kalkunbryst.

På indkøbslisten stod der endvidere ingredienserne til en pecan pie, sweet potato mash, onion and apple stuffing, green beans, cranberry sauce and corn bread. Det er trist, men sandt: de danske supermarkeder delte ikke mine begejstring for den amerikanske højtid, og medmindre jeg ville satse på at tø en 5 kilos kalkun op på 12 timer og derudover besøge flere end 4 supermarkeder og finde drem til deciderede amerikanske specialkøbmænd, måtte jeg opgive projektet.

Så i aften står den på pad thai og pecan pie. Men mon ikke også pilgrimmene ville have haft bedre af en sund og nærende omgang hjemmelavet thai mad i virkeligheden? Lad os sige det...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar