torsdag den 18. november 2010

Do not google

-af Anne-Sofie Hein
Der findes sætninger og ord, som man ikke bør google. Her er et udvalg:

"Halsbetændelse, feber" (når man har ondt i halsen - kan resultere i adskillige opkald til ens læge om morgenen med stigende insisteren, som til sidst indvilger i en podning og træt må lade en vide: det er bare en ondsindet virus. Du må ikke få penicilin og du skal holde dig i ro. INDTIL du har det bedre).
"Lagersalg", "Day" (lad nu være - du gider alligevel ikke stå op på lørdag kl.8 for at stå i kø ved Øksnehallerne)
"Hvordan finder man drømmejobbet". Lad mig lige tage fat i den her, for selvfølgelig googlede jeg den sætning.

Hvis man googler sætningen "hvordan finder man drømmejobbet" kommer der alskens tests og mere eller mindre selvhjælpsrelaterede sider op. Lad os nu sige, at jeg kombinerede punkt 1 og 3 i dag og rent faktisk læste nogle af dem. I bloggens interesse selvfølgelig. Og lad os nu sige, at jeg ligefrem lave et excel ark over mine svar på en test. Så ville det, måske, se ud som nedenstående skema.
Og lad mig i den forbindelse kombinere det med et citat, som jeg har set diverse steder i diverse udformning: Find a way to get paid for doing what you love. Then every paycheck will be a bonus. Det lyder super! Hvad søger man under på jobindex?

Drømmejobstankerne dukker op mange gange i løbet af et almindeligt liv, tror jeg. Når man er barn, stormer man af sted på sin cykel, mens man forestiller sig, at man er med i Tour de France og er sin generations yet-to-be-discovered stjerne. Når man er teenager, forestiller man sig, at man bliver feteret skuespiller med hele verden som legeplads. Når man kommer i gymnasiet, begynder man at blive lidt mere seriøs og tænker i deciderede titler som læge, advokat og pilot. Den uddannelse, som man så vælger efter gymnasiet, drejer en ind på en vej, som man har en idé om vil være lige, spændende og med pæne træer. Man får sit første job efter uddannelsen og finder hér ud af, om man kendte sig selv godt nok, dengang man valgte.

Langt de fleste, tror jeg, snupper et par omveje, smutveje eller deciderede køren-i-grøften ture. Engang imellem orker man ikke engang overvejelsen om drømmejobsjagten, fordi vejen forude er så nemmere og velkendt.
Hvis man beslutter sig for, at man vil tage jagten op, må man indstille sig nogle slukkede lamper og grus på vejen.

For faktum er jo, at jagten på drømmejobbet tit bliver druknet i hverdagsbekymringer såsom penge til julegaver, møder hos a-kassen, halsbetændelser og den frustrationstype, som jeg kalder instinktfrustationen.

Min mave fortæller mig nemlig, at jeg HAR fundet mit drømmejob. Det er ikke et job endnu, for det er baseret på en forretningsenhed, som ikke eksisterer endnu i en virksomhed, som jeg kender godt. Jeg har udarbejdet forretningsoplæg i mange mange versioner, aktiveret netværk, aktiveret mit netværks netværk, researchet og tænkt meget intense positive tanker og sendt dem ud i universet. Intet svar. Ikke engang en optagettone. Stilhed.

På den måde er jeg nok lidt som en ko, for jeg har mange mavefornemmelser om drømmejobs. Tit flere i løbet af en dag. Og det giver måske meget god mening, når man læser mit excel ark over drømmejobbet, for I guder! hvor kan man passe mange jobs ind under mine karakteristika...

Så måske skal man ikke være bange for at være som en teenager i jagten på drømmejobbet: tro på evig kærlighed hvér gang og risikér nogle manglende opkald eller afslag på vejen.

Hvad kan jeg lide at laveHvorfor
MarketingKreativt og struktureret samtidig
Se film i biografenLukket indblik i en anden verden, fordybelse, fantasi
Læse modemagasinerInspiration af andres kreativitet
Læse madmagasinerInspiration til selv at lave mad, inspiration til restauranter, 
Læse luksus magasinerDrømme
Høre Mads & MonopoletIndblik i andre folks liv
Spise på lækre restauranterStimulering, overraskelsen i andre folk kreativitet
Gå lange tureIdé generering, klare hovedet
Se serier om karrierekvinderInspiration, drømme, drive
At snorkleIndblik i en helt anden verden, ro, harmoni
At rejse Udforske nye verdener, indblik i andre folks liv i andre lande
At se madprogrammerInspirerende at se andre folk drive og kærlighed til mad
At udtænke løsninger på andre folks problemerAt kunne tilbyde en ny vinkel, sparring, inspiration til eget liv
At indrette Tænke i rum, farver, muligheder, shoppe
God tilDårlig til
ProblemløsningSalgsforhandlinger
EmpatiEnsformighed
ForretningsudviklingSalg
Gennemskue HR mekanismer i en virksomhedIkke at blive kreativt udfordret
Struktur
Tænke langt ud af boksen
Drømme
Outdoor medier
Mediestrategi
Engelsk
Skriftlig kommunikation
At skrive levende og gribende
Motivere andre
Sådan arbejder jegLivsstil
EffektivtKigger ikke på klokken
Godt under presKan godt lide at arbejde hjemmefra til tider
StruktureretStorkøbenhavn, meget gerne København
Ikke bange for afbrydelserEngagerede kollegaer
Bedst med en blanding af rutine, helt nyt og strukturopgaverSammenhold på arbejdsplads
Bedst til at brainstorme med andre og bagefter løbe med en af boldene aleneFladt hierarki
Ærligt og uden facade

Ingen kommentarer:

Send en kommentar