Min beslutning var baseret på en artikel i Politiken, forskellige chokeret-hånden-for-munden-updates på Facebook samt omtale i amerikanske magasiner. Med andre ord: en relativ bred palette af mediepåvirkning.
Ekspedienten var en kvinde i 20'erne, som var særdeles dårlig til at skjule et smørret smil. Uhhh....så så man lige os amerikanere være frigjorte og skrive om sex i en bestseller bog. ...helt ærlig.
Klip til mig, som ligger i en solstol ved strandkanten, omgivet af amerikanske par i 30'erne. Langsomt begyndte jeg at folde forside og bagside mere og mere sammen, som jeg kom ind i bogen. Og jeg ved stadig ikke helt hvorfor. Jeg er jo dansker for dælen da! Vi opfandt mere eller mindre pornoen!
Lily Broberg som frigjort |
Fifty Shades of Grey startede som fan fiction under titlen Master of the Universe til Twilight bøgerne. Men eftersom E.L.James' sprog var en anelse mere seksuelt eksplicit end Twilight bøgerne, rejste fans sig i protest og James måtte fjerne starten på sin bog fra den pågældende Twilight fanpage.
Det skulle dog ikke holde E.L.James tilbage, og bogen Fifty Shades of Grey udkom i USA. Marketing budgettet var stærkt begrænset, så man kørte en social media strategi, som involverede e-bogs udgivelser, WoM og blog anmeldelser. Det gik sådan set meget godt, kan man sige: 20 millioner bøger solgt på omkring 1 år. Det er rigtig rigtig fint gået, Ms.James!
Og vi mangler stadig pointen, men den kommer her:
I Danmark er det forlaget Pretty Ink, under Rosinante&Co, som udgiver den danske udgave, og de har ligeledes lavet en gennemført social media marketing plan:
Flere bloggere har efterhånden skrevet, at de har modtaget en first draft kopi i super tjekket indpakning, blandt andet Blogsbjerg og Pust til Mælkebøtten. Derudover bliver der lystigt blogget om den rundt omkring.
Og så fandt jeg dette microsite: fiftyshades.dk/
Og det er så godt lavet, at jeg sidder og spinner: der er facebook feed, der er link til amerikansk merchandise, der er link til de bloggere, som har skrevet om bogen, der er interview med forfatteren, der er hylesjove youtube videoer med bla. 3 italienske bedstemødre og en højtlæsning med Ellen Degeneres osv osv osv.
Det er SÅ godt!
Derfor: well done, Pretty Ink! DÉT er lækker markedsføring!
Jeg er helt glad nu:-)
Vi takker og bukker, Ms. Vollerslev.
SvarSletLaters!